Wtryskiwacze AEB – I Plus

Wtryskiwacze AEB – I Plus

Wtryskiwacze są jednymi z najważniejszych elementów instalacji gazowej. Jest to fakt znany od momentu skonstruowania pierwszej instalacji wtrysku LPG. Precyzja dawkowania paliwa bezpośrednio rzutuje na pracę silnika spalinowego – jego osiągi, moc maksymalną, zużycie paliwa, równomierność pracy, duży resurs. Natomiast ogromny wpływ na działanie samych wtryskiwaczy ma czystość paliwa gazowego jednak odpowiednia konstrukcja wtryskiwaczy pozwala zminimalizować wpływ zanieczyszczeń na ich pracę.

Wtryskiwacze firmy AEB – I PLUS pojawiły się na rynku Polskim w 2005 r. Wprowadziła je firma ELPIGAZ i w tym samym czasie wprowadziliśmy je do naszej oferty. Jest to unikatowa i autorska konstrukcja AEB. Idea działania oparta jest na utrzymaniu elementu ruchomego ( w tym przypadku talerzyka ) w centralnym polu magnetycznym, pozwala to wyeliminować tarcie wewnętrzne elementów ruchomych o korpus wtryskiwacza, oraz utrzymanie bardzo niskiej masy elementów przełączających. Skutkuje to bardzo wysoką odpornością na zanieczyszczenia zawarte w paliwach gazowych ( przeprowadzono testy na dystansach 35-40 tys. km. bez stosowania filtrów fazy gazowej ). Niska masa elementów ruchomych skutkuje natomiast bardzo niskimi czasami otwarcia i zamknięcia wtryskiwacza. Stosunkowo wysoka oporność cewki elektromagnesu pozwala zredukować maksymalny prąd sterujący a tym samym wydłużyć żywotność stopni końcowych mocy sterownika gazowego.

Wszystkie te parametry osiągnięto nowatorską i bardzo przemyślaną konstrukcją wewnętrzną wtryskiwacza. Cewki elektromagnetyczne ukształtowano na specjalnym kubkowym rdzeniu i są ułożone w szyku kołowym. Dzięki temu talerzyk zawsze w czasie pracy znajduje się w osi wtryskiwacza (nie występuje tarcie pomiędzy elementami ). Gwarantuje to stałą charakterystykę wtryskiwaczy w długim okresie eksploatacji oraz wysoką odporność na zanieczyszczenia.
Dodatkowo w samym rdzeniu cewki wykonano promieniowo rowki, którymi zanieczyszczenia przepływają z przestrzeni roboczej wtryskiwacza do dyszy wylotowej i dalej do silnika gdzie są spalane, nie powodując zmiany charakterystyki pracy wtryskiwacza nawet po wielu milionach cykli.

aeb2

Wysokiej jakości elementy uszczelniające zamontowano w dyszach kalibrujących i jest to łatwo wymienialny element serwisowy (wymiana bez konieczności demontażu i rozbiórki wtryskiwacza).
Producent po wieloletnich doświadczeniach zebranych z rynku zdecydował się na udzielanie gwarancji na wtryskiwacze w wysokości 100 000 km. albo 60 miesięcy od momentu montażu w pojeździe. Są to obecnie najlepsze warunki gwarancji na wtryskiwacze LPG. Żywotność testowa 400 000 000 cykli gwarantuje przebiegi międzynaprawcze na poziomie 250 000 km. Z doświadczeń własnego warsztatu – posiadamy wtryskiwacze AEB I PLUS z przebiegami przekraczającymi 300 000 km.

Takie parametry wtryskiwacze I PLUS plasują w najwyższej klasie światowej, jedynie wtryskiwacze japońskiej firmy KEHIN i ich kopia – koreańska HANA 2000 oraz polskie wtryskiwacze firmy ALEX – BARACUDA są im w stanie dorównać.
Wtryskiwacz I-Plus Arco jest udoskonaloną – trzecią generacją rozwojową. Jest to czterosekcyjny zespół wtryskiwaczy z wymiennymi dyszami kalibrowanymi dobieranymi w zależności od ilości cylindrów i pojemności skokowej silnika.

Podstawowa różnica między najnowszą wersją a poprzednią konstrukcją polega na zmianie materiału z którego zostały wykonane. Korpus wtryskiwacza I-Plus Arco wykonany został ze specjalnego tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym o własnościach mechanicznych zbliżonych do aluminium.
Drugą istotną różnicą nowego wtryskiwacza jest zmiana sposobu mocowania dysz kalibrowanych w korpusie wtryskiwacza. Nowe rozwiązanie polega na zastąpieniu dysz wkręcanych, dyszami mocowanymi za pomocą zatrzasków. Opisany sposób mocowania dysz kalibrowanych wyklucza kłopotliwą konieczność dokręcania ich za pomocą klucza dynamometrycznego, a także ułatwia ewentualny demontaż wtryskiwacza. Ponadto w tym rozwiązaniu istotny jest fakt, iż dyszę o różnych średnicach otworu kalibrowanego posiadają różne kolory.

aeb3

Zastosowanie:

  • silniki 3, 4, 6, 8, 12 cylindrów,
  • zakres mocy max do 70 KM/cylinder (przy wersji wysokociśnieniowej 8 bar),
  • minimalne czasy wtrysku benzyny tbmin = 2 ms,
  • minimalne czasy wtrysku gazu tgmin = 2,5 ms,
  • Zalety wtryskiwaczy I-Plus Arco:
  • Równomierne wydatki na wszystkich sekcjach wtryskiwacza
  • Niezmienna charakterystyka pracy w czasie eksploatacji (równomierne i stabilne wydatki na wszystkich sekcjach wtryskiwacza)
  • Uzyskanie liniowej charakterystyki
  • Szeroki zakres zastosowania dla różnych pojemności silników przez dobór dysz kalibrowanych
  • Prosty montaż dysz za pomocą zatrzasków
  • Unifikacja złączy elektrycznych
  • Prosty i tani serwis (tylko wymiana O-Ringów w dyszach kalibrowanych) – bez potrzeby kalibracji wtryskiwaczy
  • Niewrażliwe na zanieczyszczony gaz
  • Szeroki zakres ciśnień roboczych do 10 bar zapewniający stabilną pracę systemu

aeb4

Dane techniczne:

  • Cieśninie robocze: od 0,5 do 10,0 bar
  • Napięcie robocze: 10,8 – 14,4 V
  • Oporność cewki: 2 Ohm
  • Maksymalne chwilowe natężenie prądu: 4,4 A
  • Natężenie prądu podtrzymującego: 2,0A
  • Minimalny czas otwarcia wtryskiwacza: 2,5 ms
  • Maksymalny czas otwarcia wtryskiwacza: 25 ms
  • średnica wejścia gazu: 12mm
  • rodzaj gwintu dysz kalibrowanych: mocowanie za pomocą zatrzasków
  • średnice dysz kalibrowanych: 1.6 – 2,6 mm
  • temperatura robocza: -40oC ÷ 120oC

Informacja techniczna doboru wtryskiwaczy AEB I PLUS ACRO. Opracował inż. Wojciech Gacek GC AUTOGAZ.

Materiały:

  • ELPIGAZ
  • AEB
  • GAZEO PL
  • GCAUTOGAZ

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *