Hamownia

Kalibracja instalacji gazowej z użyciem hamowni podwoziowej

Nie od dziś wiadomo, że hamownia podwoziowa jest narzędziem bardzo pomocnym w warsztacie, który zajmuje się montażem instalacji gazowych. To nie tylko urządzenie do pomiaru mocy momentu obrotowego. To również zaawansowane urządzenie do symulacji warunków drogowych, pozwalające na precyzyjną i wykonywaną w komfortowych warunkach kalibrację systemu zasilania gazowego bez konieczności wykonywania jazdy po drogach publicznych. Urządzenia tego typu obecnie stają się niezbędne w nowoczesnych warsztatach zajmujących się tuningiem oprogramowania ECU, montażem i serwisem instalacji gazowych.

Kalibracja instalacji gazowej jest kluczowym procesem decydującym o prawidłowej i bezawaryjnej pracy silnika. Jest to dość żmudny proces, który polega na sprawdzeniu zachowania się samochodu w różnych zakresach pracy jednostki napędowej,dla wielu często ekstremalnych obciążeń silnika. Procedura kalibracji wykonywana podczas próby drogowej, odbywającej się na drogach publicznych, jest nieprecyzyjna, a w niektórych zakresach obciążeń silnika niemożliwa.Postawmy sobie pytanie jak przeprowadzić próbę silnika turbodoładowanego o wysokich osiągach pracującego na maksymalnych parametrach(obroty 6000 rpm , Przepustnica 100% , obciążenie 100% ) – będziemy jechać po drodze 250 km/h z podłączonym analizatorem spalin, diagnoskopem i komputerem?????. Byłoby to fizyczne trudno wykonalne, mocno niebezpieczne, a z pewnością niezgodne z przepisami ruchu drogowego. Dodatkowym utrudnieniem byłaby konieczność obserwacji wskazań instalacji LPG na laptopie serwisowym, podgląd parametrów ECU na diagnoskopie, oraz obserwację analizatora spalin, w proces kalibracji musiałyby być zaangażowane minimum dwie osoby i bardzo długi , prosty i całkowicie pusty odcinek autostrady.

Aby usprawnić ten proces, a przede wszystkim uczynić go bezpieczniejszym i logicznym, rozwiązaniem staje się wyposażenie warsztatu w hamownię podwoziową. Podstawowym zadaniem hamowni podwoziowej jest symulacja obciążeń samochodu w czasie poruszania się pojazdu po drodze. Kalibracja systemu zasilania gazowego z wykorzystaniem hamowni podwoziowej pozwala na odwzorowanie w warunkach warsztatowych różnych wartości obciążeń silnika występujących w czasie eksploatacji i utrzymanie ich przez dłuższy czas, pozwala to na wprowadzenie stosownych zmian w sterowniku wtrysku gazu i zarejestrowanie ich wpływu na pracę silnika. Możliwość wymuszenia określonych warunków pracy silnika, znacznie ułatwia obsługę instalacji gazowej, np. poprzez wywołanie warunków obciążeniowych, w których ECU samochodu pracuje w otwartej pętli sprzężenia zwrotnego ( ustawienie dawkowania paliwa, aby utrzymać odpowiednią temperaturę i emisję spalin), można też wprowadzić zakres obciążeń, w których zgłaszana jest przez użytkownika usterka.

Symulowanie warunków drogowych (nawet ekstremalnych obciążeń silnika) na miejscu w warsztacie znacznie ułatwia zgromadzenie w pobliżu samochodu dodatkowych, precyzyjnych urządzeń diagnostycznych, które trudno zabrać ze sobą na próbę drogową – takich jak diagnoskop silnikowy czy analizator spalin. Osoba obsługująca hamownię może skupić się na obserwacji przyrządów , nie musi dzielić uwagi pomiędzy prowadzenie samochodu i odczyt danych pomiarowych (jak w przypadku próby drogowej).
Najważniejsze zalety płynące z posiadania hamowni podwoziowej to:
• Kalibracja instalacji gazowej bez konieczności opuszczania warsztatu
• Wysoka precyzja wykonywanej kalibracji
• Możliwość symulacji warunków drogowych(nawet tych najcięższych)
• Profesjonalna diagnostyka silnika (najszybszy sposób na sprawdzenie stanu silnika, jego mocy, przebiegu momentu obrotowego, itp.)
• Możliwość zgromadzenia w jednym miejscu urządzeń monitorujących(diagnoskopy, testery, analizatory spalin, itp.), których zabranie do samochodu w czasie wykonywania próby drogowej byłoby niemożliwe
• Pomiar mocy i momentu obrotowego silnika na obu rodzajach paliwa, co ułatwia także wystrojenie instalacji gazowej, aby parametry były jak najbardziej zbliżone do tych uzyskanych na benzynie.

Hamownia jest szczególnie przydatna w sytuacjach, w których proces strojenia w czasie jazdy próbnej po drogach publicznych jest bardzo pracochłonny, a jego efekty mogą okazać się nie do końca satysfakcjonujące lub jest całkowicie niemożliwy. Źle lub mało precyzyjnie wykonany proces kalibracji, może skutkować nieprawidłową pracą silnika, zapalaniem się lampki diagnostycznej CHECK ENGINE,przedwczesnym zużyciem lub wręcz zniszczeniem układu katalitycznego dopalania spalin a w skrajnych przypadkach układu rozrządu – zaworów wydechowych. Najczęściej warsztat dowiaduje się o problemach od niezadowolonego użytkownika powracającego do serwisu. W takim momencie posiadanie hamowni pozwala na sprawną korektę mapy silnika i usprawnienie działania systemu gazowego. Gdyby jednak kalibracja zaraz po montażu odbyła się z wykorzystaniem hamowni, pewnie użytkownik nie wróciłby z problemem. Doświadczenia firm, które używają hamowni podwoziowych do kalibracji instalacji gazowych, potwierdzają, że liczba samochodów powracających po montażu z uwagi na błędy w strojeniu jest bliska zeru.

Ponadto warsztat zyskuje możliwość strojenia silników nie tylko zasilanych LPG a również wykonywanie map wtrysku – benzyny,oleju napędowego, metanu, itp. Można również wykonywać mapy sterowania zapłonem silników ZI,w sterownikach sportowych typu STAND ALONE PIGY BACK i oryginalnych ECU, kompleksową obsługę samochodów sportowych i tuningowanych – pomiar mocy i momentu obrotowego silnika.

Podsumowując z faktu posiadania przez warsztat hamowni podwoziowej płyną niezaprzeczalne korzyści dla klientów serwisu, mających pewność, że ich pojazdy zostaną prawidłowo zestrojone i przygotowane do codziennej eksploatacji.

Doskonały przykład – samochód MB CLK 200 Kompresor , instalacja Stella Polare firmy Elpigaz .Moc silnika na LPG po precyzyjnym strojeniu na hamowni wzrosła do 168 KM co daje przyrost w stosunku do benzyny o ponad 10KM.

Inż. Wojciech Gacek GCAUTOGAZ