Wtrysk bezpośredni gazu ciekłego PRINS DLM-2
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny można konwertować na zasilanie gazowe na różne sposoby , poprzez montaż systemu podającego odparowany gaz za pośrednictwem dodatkowych wtryskiwaczy do kolektora dolotowego (w takim przypadku konieczne są regularne dotryski benzyny, pozwalające zapobiec przegrzaniu i awarii oryginalnych wtryskiwaczy benzynowych) lub z użyciem układu bezpośredniego wtrysku gazu w fazie ciekłej.
To drugie rozwiązanie ma wiele zalet, takich jak:
- minimalizacja zużycia benzyny -nie tylko nie ma dotrysków podczas pracy w trybie LPG, ale silnik może pracować tylko na gazie , począwszy od momentu rozruchu,1
- brak ingerencji w układ chłodzenia , instalacje VI generacji nie potrzebują reduktorów – gaz jest odparowywany samoistnie dopiero w komorze spalania,
- brak wtryskiwaczy LPG – używane są benzynowe,
- wykorzystywanie fabrycznych , benzynowych wysokociśnieniowych pomp paliwa,
- dodatkowe własne pompy LPG i benzyny,
- moduł powrotny LPG.
Jak każda instalacja gazowa, także Direct LiquiMax 2.0 stanowi układ typu master/slave, czyli jest podporządkowany sterownikowi benzynowemu i generowanym przezeń sygnałom sterującym pracą wtryskiwaczy. Rola sterownika gazowego (AFC-2) polega na przeliczaniu tych sygnałów w taki sposób, by dostosować czas otwarcia wtryskiwaczy oraz wydajność pompy wysokociśnieniowej do specyfiki innego paliwa (LPG). Płynne i sprawne przełączanie pomiędzy gazem a benzyną to zadanie dla pozostałych komponentów. Instalacja DLM firmy Prins wyposażona jest w dodatkową pompę benzynową, podnoszącą ciśnienie w celu łatwiejszego przejścia z LPG na benzynę (w razie wyczerpania gazu ze zbiornika) oraz moduł FSU (Fuel Supply Unit), odpowiedzialny jest on za odcinanie i otwieranie dopływu odpowiedniego paliwa do wysokociśnieniowej części całego układu paliwowego. Moduł FRU (Fuel Return Unit) steruje powrotem nadmiaru gazu dopływającego do silnika z powrotem w kierunku zbiornika (podczas zasilania benzyną linia powrotna zostaje zamknięta). Sterownik pompy wysokociśnieniowej, na podstawie sygnałów z ECU dostosowuje jej wydajność do chwilowego zapotrzebowania silnika na paliwo gazowe.
Typowo dla instalacji wtrysku gazu ciekłego dla silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa , Prins Direct LiquiMax 2.0 to rozwiązanie dedykowane. Do każdego modelu silnika przeznaczony jest odpowiednio skompletowany i skonfigurowany zestaw, z oprogramowaniem dopasowanym do strategii i charakterystyki pracy konkretnej jednostki napędowej .
Wykaz pojazdów do których jest dostępny system Direct Liquid Max 2.0
Opracował inż. Wojciech Gacek GC Autogaz , na podstawie materiałów własnych i firm:
Dodaj komentarz