Wtrysk bezpośredni STELLA DPI

Wtrysk bezpośredni STELLA DPI

Instalacje do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI.
Jeszcze do niedawna adaptacja silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny – czyli wprost do komory spalania na zasilanie gazowe była niemożliwa lub bardzo trudna, przede wszystkim z technicznego punktu widzenia. Próby przeprowadzane za pomocą standardowych instalacji sekwencyjnych wtrysków gazu często kończyły się uszkodzeniami elementów układu zasilania benzyną. Najczęstszym problemem było przegrzewanie się wtryskiwaczy benzynowych, które podczas pracy silnika na gazie ulegały uszkodzeniom, gdyż nie przepływała przez nie benzyna.
Badania wykazały, że w niektórych zakresach obciążeń silnika, gdzie temperatura w komorze spalania silnika jest szczególnie wysoka konieczne jest, aby wtryskiwacz benzynowy pracował z minimalnym wydatkiem i podawał paliwo.
Komputer sterujący STELLA 4DPI jest produktem włoskiej firmy AEB, która jako pierwsza wprowadziła na rynek instalacje sekwencyjnego wtrysku gazu do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania, GDI, FSI, itp.

Wprowadzono je na rynek Polski w 2007 roku. W tym samym roku na XI Forum Gazowym w Warszawie, firma ELPIGAZ została nagrodzona za najnowsze i najlepsze rozwiązanie sekwencyjnego wtrysku gazu – Stella 4 DPI dla silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

W sterowniku zastosowano :
– bardzo wydajny 32 bitowy wielowarstwowy procesor, który zapewnia obliczanie złożonych algorytmów sterujących w czasie rzeczywistym,
– strategia sterowania oparta o mapę wtrysku gazu 12×12, tak jak w najbardziej zaawansowanych sterownikach STAND ALONE ( wyczynowy sport samochodowy),
– możliwość dowolnej konfiguracji mapy w zakresie obrotów i obciążenia,
– dowolna konfiguracja współczynnika AFR
– rewelacyjny (opatentowany )system emulacji wtryskiwaczy, zapewniający sekwencyjne przejście na zasilanie LPG bez wywoływania zakłóceń w obwodzie wtryskiwaczy benzynowych (piki napięciowe ),
– współpraca z czujnikiem temperatury spalin w celu korekty dawkowania gazu
– algorytmy sterowania uwzględniające strategię SPEED DENSITY i ALPHA N sterowników benzynowych,
– algorytm uwzględniający fazowany wtrysk benzyny,
– strategia sterowania dla silników START&STOP
– możliwość dowolnego doboru ciśnienia pracy systemu (brak ograniczenia górnej mocy silnika ),
– system sterowania wtryskiwaczy benzynowych pozwalający na pracę równoległą a tym samym podawanie niewielkich ilości paliwa w celu ochrony wtryskiwaczy benzynowych przed wysoką temperaturą (opatentowany przez firmę AEB )
– algorytm zabezpieczający przed podaniem gazu na wtryskiwacze w postaci płynnej,
– natychmiastowe odcięcie zaworów gazowych po wyłączeniu silnika,
– niezależne sterowanie dwoma zestawami elektrozaworów,
– zintegrowany emulator ciśnienia paliwa
– całkowita automatyka zmiany paliwa, zależna od temperatury silnika, temperatury gazu i stanu pracy silnika (akceleracja deceleracja),
– dyrektywne sterowanie sposobem zasilania,
– potrójna strategia sterowania silnika, tylko gaz, dotrysk benzyny, benzyna, (uzależniona od obciążenia silnika)
– zawansowany algorytm przeliczający, zmieniający punkt zerowy sondy lambda zależny od obciążenia silnika (mapa 12×12) umożliwia podanie gazu w silnikach, w których współczynnik AFR jest większy od 14,7,
– współpraca z wszystkimi typami sond lambda wąsko i szeroko pasmowych,
– bezpośrednia i perfekcyjna współpraca z EOBD,
– obsługa wszystkich protokołów komunikacyjnych EOBD – KWP, ISO, CAN,
– odczyt korekt map paliwowych slow fuel trim oraz fast fuel trim
– automatyczna korekta dawkowania gazu w zależności od map paliwowych i korekt slow fuel trim oraz fast fuel trim,
– algorytm korekcji normalnej i odwróconej,
– zawansowany algorytm korygujący dawkowanie gazu w zależności od ciśnienia różnicowego i temperatury gazu,
– system sterowania wtryskiwaczy gazowych P&H, pozwala na sterowanie wtryskiwaczy nisko omowych (krótkie czasy otwarcia,ograniczenie prądu sterującego, małe obciążenia cewek wtryskiwaczy i stopni końcowych sterownika),
– możliwość dowolnej konfiguracji prądowej wtryskiwaczy gazowych,
– wyświetlanie poziomu gazu i stanu pracy na miniaturowym zintegrowanym przełączniku,
– zaawansowane algorytmy autodiagnostyki,
– hermetyczna metalowa obudowa zapewniająca doskonałe odprowadzenie ciepła z procesora i stopni końcowych mocy oraz perfekcyjne zabezpieczenie elektroniki przed czynnikami atmosferycznymi,
– złącze wielopinowe klasy AUTOMOTIVE (hermetyczne),
– wysoka jakość, połączona z wysoką powtarzalnością produkcji – potwierdzona wieloletnią gwarancją
– spełnia wymagania regulaminu EKG ONZ R 115 (Europejskiego regulaminu dotyczącego zabudowy instalacji gazowych w pojazdach).

Sterownik Stella 4 DPI ma mocno rozbudowaną autodiagnostykę, kontroluje wszystkie elementy instalacji gazowej mające wpływ na poprawne funkcjonowanie systemu na gazie i w przypadku wykrycia usterki sygnalizuje ten fakt na przełączniku, a w wymagających tego sytuacjach samoczynnie przełącza zasilanie gazowe na benzynowe. Diagnoza działa w ten sposób, że jeśli usterka jest chwilowa, to po wyłączeniu zapłonu i ponownym uruchomieniu silnika możliwa jest dalsza jazda na gazie . W przeciwnym wypadku sterownik Stella 4 DPI nie pozwoli na dalszą eksploatację samochodu na gazie i kierowca będzie zmuszony udać się do zakładu montażu celem zlokalizowania i usunięcia usterki. Rozwiązanie to podyktowane zostało chęcią zabezpieczenia przed eksploatacją pojazdu z usterkami systemu gazowego .Ma to bardzo duże znaczenie dla zapewnienia prawidłowej i jak najdłuższej eksploatacji silnika, na czym zależy każdemu użytkownikowi auta.
Niespotykanym dotąd rozwiązaniem zastosowanym w instalacji Stella 4 DPI jest kontrola temperatury spalin wylotowych i ewentualna reakcja systemu w przypadku, gdy temperatura wzrośnie. Rozwiązanie to ma istotne znaczenie dla wytrzymałości silnika, chroniąc go przed nadmiernymi obciążeniami termicznymi, oraz dla ochrony katalizatora i zapewnienia jego jak najdłuższej żywotności.
Budowa instalacji gazowej do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest podobna do instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu, za wyjątkiem sterownika (ECU GAZ). Instalacje Stella 4DPI wymagają zastosowania elementów mechanicznych (reduktor, wtryskiwacze) najwyższej jakości – klasy PREMIUM .
W skład zestawu instalacyjnego Stella4DPI wchodzą elementy:
– E.C.U. Gaz sterownik STELLA4DPI
– reduktor do wtrysku gazu Vega-i (do 250 KM), Vega-i Sport lub inne (silniki powyżej 250 KM) zależnie od mocy silnika
– kompletny wtryskiwacz gazu I-Plus SILENT
– czujniki temperatury (gazu i reduktora) sensor pełnego wskazania ilości gazu na wielo-zaworze
– przełącznik ze wskazaniem ilości gazu w zbiorniku
– zbiorniki na LPG wraz z wyposażeniem (toroidalne More-Mo, cylindryczne)
– czujnik EGT z wiązką elektryczną (w zależności od typu pojazdu)
– dodatkowo komplet przewodów i akcesoriów montażowych firmy ELPIGAZ

Obsługuje następujące typy pojazdów

Opracował inż. Wojciech Gacek GC autogaz.
W informacji wykorzystano materiały własne i firm Elpigaz, AEB .

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *