Skoda CITYGO z instalacją ELPIGAZ

Skoda CITYGO z instalacją ELPIGAZ

Nowa Skoda Citigo u nas dopiero premiera a w Republice Czeskiej można ją kupić z instalacją gazową firmy ELPIGAZ i mieć pełną fabryczną gwarancję.

Instalacja gazowa

Samochód wyposażono w alternatywny system zasilania gazowego Stella Polare firmy Elpigaz, który jest sekwencyjnym systemem wtrysku LPG w fazie gazowej. Produkt należy do grupy COMFORTline, która oferuje wysoki poziom techniczny przy utrzymaniu niewygórowanej ceny.

Sterownik

System Stalla Polare jest przeznaczony do silników 2-, 3- i 4-cylindrowych zasilanych z wykorzystaniem wielopunktowego wtrysku benzyny z doładowaniem lub bez, o mocach do 200 KM. Wyposażono go we wszelkie czujniki niezbędne do prawidłowej pracy: czujnik temperatury reduktora, szeregowy czujnik ciśnienia i temperatury gazu zintegrowany z czujnikiem ciśnienia w kolektorze dolotowym.

Sterownik systemu Stella Polare jest wyposażony w opatentowany system emulacji wtryskiwaczy benzynowych, który dodatkowo umożliwia dawkowanie niewielkich porcji benzyny w czasie pracy silnika na gazie, co w niektórych sytuacjach może być bardzo pomocne. Niewielki dotrysk benzyny przy dużym obciążeniu silnika może z powodzeniem schładzać zawory i ich gniazda zastępując stosowane przez niektórych producentów układy lubryfikacji.

Sterownik systemu Stella Polare może łączyć się z komputerem serwisowym bezprzewodowo, co jest dużym ułatwieniem w czasie wykonywania czynności obsługowych czy regulacji.

Reduktor

W prezentowanym pojeździe zastosowano reduktor Cometa-i, który z powodzeniem obsługuje także większe jednostki napędowe o pojemnościach skokowych, nawet do 1,8 l i mocach do 120 KM. Reduktor jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym, dzięki czemu w czasie wymiany filtra fazy ciekłej nie jest wymagany demontaż wysokociśnieniowych przewodów LPG. Reduktor zachowuje stabilne parametry pracy nawet przy gwałtownych zmianach obciążenia silnika i związanych z tym zmianach zapotrzebowania na paliwo.

Wtryskiwacze

Działanie systemu polega na wykorzystaniu sygnałów pracujących wtryskiwaczy benzyny do wysterowania wtryskiwaczy gazowych. Odpowiedni algorytm dobiera moment i czas wtrysku gazu. Paliwo jest podawane do kanałów dolotowych za pośrednictwem wtryskiwaczy AEB I-plus, które są połączone z dyszami w kolektorze dolotowym za pomocą bardzo krótkich wężyków, co z punktu widzenia precyzji dawkowania gazu jest bardzo korzystne.

Szybko otwierające się i zamykające elementy ruchome wtryskiwacza gazowego często mają stosunkowo dużą masę, co wynika z konieczności zapewnienia dużych wartości przepływów medium będącego w gazowym stanie skupienia. Elementy te uderzają dość intensywnie w powierzchnie oporowe powodując charakterystyczny hałas. Wtryskiwacze AEB I-plus także nie należą do najcichszych, lecz emitowane przez nie dźwięki są słyszalne jedynie po otwarciu pokrywy silnika.

Wtryskiwacze I-plus mają dość charakterystyczny wygląd, co wynika z ich konstrukcji, która zamiast tłoczków wykorzystuje lekkie talerzyki. Dzięki małej masie elementów ruchomych (talerzyki otwierające przepływ gazu) wtryskiwacze charakteryzują się krótkim czasem otwarcia, a zastosowanie cewki z rdzeniem ukształtowanym w specjalny sposób, skutkuje tym, że talerzyk w czasie pracy pod wpływem sił pola magnetycznego ustawia się w osi cewki. Nie występuje tarcie pomiędzy elementami roboczymi, a tym samym ich zużycie jest minimalne. Dodatkowo w kołowym rdzeniu cewki wykonane są promieniowe rowki, dzięki którym ewentualne zanieczyszczenia przedostające się wraz z gazem są wyciskane z przestrzeni roboczej. W ten sposób zapewnia się wysoką odporność na zabrudzenia i minimalne zmiany charakterystyki pracy w długim okresie eksploatacji. Producent deklaruje, że przebiegi międzyobsługowe wtryskiwaczy I-plus mogą dochodzić do 100 tys. km.

Zbiornik gazu

Paliwo gazowe jest przechowywane w zbiorniku toroidalnym Hit wyprodukowanym w firmie Polmocon, która wchodzi w skład grupy Elpigaz.

Zamontowany w miejscu koła zapasowego (w zamian zastosowano zestaw do naprawy ogumienia) zbiornik ma pojemność geometryczną 37 l, mieszcząc około 30 l LPG. Przemyślana konstrukcja zbiorników Hit i zastosowanie odpowiednich materiałów skutkuje niską masą, która w przypadku zbiornika zastosowanego w Skodzie Citigo wynosi jedynie 18 kg.

Osprzęt zbiornika

W osprzęcie zbiornika zastosowano wielozawór Orion. Cechą charakterystyczną tego wielozaworu jest brak zaworu bezpieczeństwa i zaworu ogniowego. Zawór bezpieczeństwa zamontowano w oddzielnym króćcu w płaszczu zbiornika (we wnętrzu przestrzeni, w której znajduje się wielozawór). Jego wydajność przekracza 17,7 m3/min., zatem zgodnie z wymaganiami homologacyjnymi zbiornik nie musi być wyposażony w zawór ogniowy.

Przedłużeniem króćca zaworu bezpieczeństwa we wnętrzu zbiornika jest rurka ukształtowana w taki taki sposób, aby pobierać LPG w stanie gazowym (z nad lustra będącej w stanie ciekłym mieszaniny propanu i butanu). Oddzielenie zaworu bezpieczeństwa upraszcza konstrukcję wielozaworu, dodatkowo można w prosty sposób różnicować zbiorniki toroidalne pod względem pozycji montażowej (zbiorniki pionowe). Aby wyeliminować możliwość przypadkowego zamontowania wielozaworu Orion w klasycznym zbiorniku LPG (pozbawiając go w ten sposób zaworu bezpieczeństwa) jest on montowany z wykorzystaniem czterech śrub, podczas gdy standardowy wielozawór mocuje się za pomocą 6 śrub.

Będący częścią osprzętu zbiornika zawór tankowania zamontowano obok wlewu benzyny pod wspólną klapką. Umieszczony dość głęboko króciec wymagał zastosowania specjalnej złączki. Jej poprawne wkręcenie sprawiało początkowo trochę problemów, lecz należy przyjąć, że to przede wszystkim kwestia niewielkiej wprawy.

Przewody gazowe

Zaglądając do wnętrza obudowy gazoszczelnej zbiornika można zauważyć, że zastosowano elastyczne przewody paliwowe. Elpigaz od dłuższego czasu promuje ten sposób łączenia wszystkich elementów, w których znajduje się ciekły gaz. Elastyczne przewody z pewnością są łatwiejsze w montażu (łatwiej się je układa i obrabia).

Pomiary na hamowni

Jak wszystkie samochody również Skodę Citigo poddana została badaniom na hamowni. Okazało się, że wyniki pomiarów przewyższają deklarcje producenta (60 KM, 95 Nm). Na benzynie silnik miał moc 68 KM przy 5325 obr./min. oraz moment 99 Nm przy 3830 obr./min. Po przełączeniu na zasilanie gazem moc osiągnęła wartość 67 KM przy 5345 obr./min., a moment 97 Nm przy 3865 obr./min. Jak widać spadek parametrów jest symboliczny, w normalnej eksploatacji niezauważalny.

Koszty

System zasilania gazowego dawkował średnio około 5,5 l LPG/100 km, co przy średniej cenie LPG około 2,85 zł za litr, daje koszt poniżej 16 zł na każde 100 km. Na benzynie koszt przejechania 100 km wynosi nieco ponad 26 zł. Zatem na każdych 100 km oszczędzić można 10 zł, co przy średnim rocznym przebiegu około 15 tys daje kwotę 1500 zł. Nie jest to powalająca suma, ale w tak małym samochodzie, który już z założenia charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa i niskimi kosztami eksploatacji należy uznać ten wynik za bardzo dobry (dane na 2012-11-26).

Rozgrzany silnik zawsze uruchamiał się na gazie, co w warunkach ruchu miejskiego i częstym wyłączaniem silnika ogranicza maksymalnie zużycie drogiej benzyny, co sprzyja dalszemu obniżeniu kosztów w tego typu warunkach eksploatacji.

Podsumowanie

W dzisiejszych, trudnych czasach, kiedy koszty utrzymania rosną w szybkim tempie, ograniczenie do minimum kosztów eksploatacji samochodu jest bardzo istotne i pojazdy tego typu stają się najlepszą alternatywą. W Skodzie Citigo koszty eksploatacji dodatkowo obniża gazowy układ zasilania. Dodatkową korzyścią są niewielkie wymiary i związana z tym znakomita zwrotność samochodu, cecha jakże ważna z punktu widzenia użytkowania w mieście.

Opracował inż. Wojciech Gacek GC AUTOGAZ na podstawie materiałów:

  • Gazeo PL
  • Firmy Elpigaz

Udostępnij ten post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *